tirsdag 18. juni 2013

Sommerlunsj


I sommervarmen trenger vi mindre salt og hele korn, kortere koketid, mer grønsaker og frukt. Likevel må vi ikke glemme at kroppen trenger styrke også, ikke bare avlsappende og avkjølende mat, det blir vi bare trøtte av. Så en mild og søt misosuppe med bønner skal man ikke undervurdere selv om det er varmt.

Kikerter suppe med safran og grønnsaker.
Mengden får du tilpasse etter din smak og ditt behov :) Husk bare at til en person trengs veldig lite av hver del.
Dette brukte jeg til en person:

Kikerter kokt myke sammen med en bit kombu.
Gul løk i store biter.
Pastinak i skiver.
Lotusrot i skiver delt i fire.
Aspargesbønner delt i passende stykker.
En klype Safran.
Shiro miso og rismiso (eller velg bare en sort eller en annen miso, eller shoyu, eller en buljong om du vil).
Noen få blad basilikum lett hakket.
Tilpass vannmengden til ønsket mengde suppe.

Kok løk, pastinak og lotus al dente i litt vann. Ha så i kikertene med vannet de ble kokt i og safranen og kok opp. Ha i aspargesbønnene og kok ett minutt. Skru ned varmen så det ikke koker. Løs misoen opp i litt vann fra suppen eller bruk en gammeldags tesil og en sked for å løse misoen opp direkte i suppen. La suppen med misoen trekke 2-3 minutter uten å koke. Strø over basilikumen rett før servering.

Risbrød i panne, salat og vannmelon.
Risbrød:
Jeg brukte ferdig kokt råris (kortkornet, brun ris) og speltkorn. Du velger selv hvilken ris eller kornsort du vil bruke. Tror det skal fungere med det meste. Viktig er at det er litt klebrig. Med våte hender laget jeg to flate "kaker" som jeg la i en tørr stekepanne. Trikset her er å ha svak varme og la risbrødene ligge lenge. De skal liksom tørke litt på utstiden samtidig som de blir varm inni. Når risbrødene mine hadde begynt å bli litt krispige og få litt farge på begge sidene, penslet jeg pannen med olivenolje og skrudde opp varmen og lot de frese raskt i oljen. Om man vil kan man blande i grønnsaker eller pickles i risen før man steker brødene.

Salat:
Et blad isbergsalat skylt og revet i mindre biter. Jeg dryppet noen dråper Umesu på og tok litt dijonsenep på fingrene og gned salaten forsiktig. Man kan bruke litt salt istedet for umesu, eller litt umeboshipurré. Så blandet jeg i svarte oliven som jeg hadde skåret fra stenen og mais.

Vannmelon skjært i firkanter med litt salt eller Gomashio. Vannmelonen smaker faktisk bedre om man har salt på :)

Nyt! Og husk tygg godt! Anbefalt er minst 20 ganger på hver munnfull. Her er en interessant artikkel om tygging: Tyggingens kraft.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar