mandag 22. april 2013

Frokost-miso-suppe

Kommentar til bildet: optimalt skal det ikke være så mye grønnsaker i forhold til suppe ;)

Oppskrift på frokost-miso-suppa mi:
1 porsjon:

1 tørket shiitake bløtlagt 1 time
1 ss tørket daikon bløtlagt 1 time
(jeg bruker legge shiitaken og daikonen sammen i blødt på kvellen)
2,5 dl vann inkludert bløtleggingsvannet
3 skiver gulrot i staver
Litt wakame (jeg bruker instant wakame)
3 ringer purreløk
1/2 ts rismiso eller annen miso, eventuelt shoyu. Smak till så det blir slik du vil ha det.
Vårløk eller persille

Klem ut vannet fra shitaken og daikonen og skjær de i mindre biter. Kokes i 10 min. Skjær opp gulroten og purreløken i mellomtiden. Ha i gulroten og kok i 2 minutter, ha i purreløken og wakamen og kok i 1 minutt til. Skru ned varmen så det bare trekker uten å koke. Løs misoen opp i litt vann fra suppen og ha den i suppen. La det trekke i 3 minutter. Sammen med misoen kan man ha i ingefærjuice også. Da rasper man ingefær og klemmer ut juicen. Vær forsiktig så det ikke blir for sterkt :)
Hakk persille eller vårløk og strø over suppen når den serveres.

Det er mulig man kan bruke annen sopp om man ikke har Shiitake, men jeg garanterer ingenting. Vanlig daikon eller vilken som helst annen reddiksort kan erstatte den tørkede daikonen.

Forøvrig kan man bruke hvilke grønnsaker man vil til denne oppskriften. Bare fantasien setter grenser :)

Lykke til!

1 kommentar:

  1. Hei!

    Jeg jobber for nettstedet Alleoppskrifter.no der brukerne kan søke gjennom titusener av oppskrifter fra norske mat nettsteder og blogger.

    Jeg la merke til at du har et stort antall smakfulle oppskrifter i bloggen din og jeg vil gjerne foreslå deg til å ta en titt på Matbloggtoppen her: http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

    Hvis du ønsker å legge din blogg til listen og få resept indeksert på Alleoppskrifter.no, er alt du trenger å gjøre å følge instruksjonene her: http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Forhåpentligvis vil din egen blogg også være opp i toppen!

    Varme hilsen,

    Elin
    Alleoppskrifter
    http://www.alleoppskrifter.no/

    SvarSlett